Η Greenpeace, με αφορμή την κόκκινη λίστα ψαριών και θαλασσινών που βρίσκονται σε κατάσταση κινδύνου, ξεκινά μία καμπάνια ενημέρωσης του κόσμου. Ως κίνηση σαφέστατα και δεν κρίνεται κακή πλην όμως, επικεντρώνεται πρωτίστως στα θαλασσινά που εισάγονται στης χώρα μας και διατίθενται στον καταναλωτή μέσω των σούπερ μάρκετ. Τελικά εκεί εντοπίζεται το πρόβλημα; Με τα εγχώρια αλιεύματα και γενικότερα με την αλιευτική διαχείριση της Μεσογείου τι γίνεται; Έχω την αίσθηση ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων προμηθεύεται θαλασσινά από τις ψαραγορές, τα ιχθυομανάβικα της γειτονιάς και τους πλανόδιους ιχθυομανάβιδες. Τα κατεψυγμένα και τα σουπερ μάρκετ σαφέστατα δεν αποτελούν προτεραιότητα στις καταναλωτικές συνήθειες του Έλληνα. Η χώρα μας περιβάλλεται από θάλασσα και διαθέτει μεγάλο αλιευτικό στόλο και εκ των πραγμάτων δίνει την ευκαιρία στους κατοίκους της να έχουν εύκολη πρόσβαση στα φρέσκα-νωπά αλιεύματα. Έχω την αίσθηση ότι η ενημέρωση των καταναλωτών θα έπρεπε να έχει ως γνώμονα τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, αλλά και την επαφή που έχουν ως λαός με την θάλασσα και την αλιεία. Ενδεχομένως μία καμπάνια για τα κατεψυγμένα να είχε μεγαλύτερη απήχηση σε χώρες που δεν βρέχονται από θάλασσα και οι πολίτες της καταναλώνουν ευρέως κατεψυγμένα αλιεύματα.
Το βασικό πρόβλημα της αλιευτικής διαχείρισης είναι η (μη) εφαρμογή του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου. Τα δυναμικά αλιευτικά εργαλεία (Μηχ/τες και Γρι-Γρι) δρουν ανεξέλεγκτα. Μικρά σε μέγεθος αλιεύματα αλιεύονται, εκφορτώνονται και διατίθενται στην αγορά χωρίς τον παραμικρό έλεγχο. Όλα αυτά βέβαια πραγματοποιούνται μπροστά στα μάτια μας, αλλά από την μία πλευρά η άγνοια (πολλές φορές ηθελημένη) των πολιτών και από την άλλη η έλλειψη και ανικανότητα των ελεγκτικών μηχανισμών, αλλά και η αδιαφορία (μικροπολιτικές) της πολιτείας, διαιωνίζουν την κατάσταση.
Αγαπητοί φίλοι της Greenpeace, φροντίστε ώστε οι Έλληνες καταναλωτές να ενημερωθούν για τα αλιεύματα ευρείας κατανάλωσης που βρίσκονται συχνά στο πιάτο τους. Δώστε τους να καταλάβουν με επιχειρήματα τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να αγοράζουν κάποια συγκεκριμένα είδη αλιευμάτων και ειδικά αυτά που είναι μικρού μεγέθους. Εξηγήστε τους με σαφήνεια τις ζημιές που προκαλούνται στα θαλάσσιο οικοσύστημα και στους πληθυσμούς των ψαριών από την αλόγιστη χρήση των δυναμικών αλιευτικών εργαλείων. Τέλος φροντίστε με κάθε τρόπο να ασκήσετε πίεση στους φορείς της πολιτείας, απαιτώντας την εφαρμογή κατά γράμμα της Κοινοτικής και Εθνικής αλιευτικής και Αγορανομικής νομοθεσίας.
Όλα τα παραπάνω όμως θα πρέπει να πραγματοποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε οι φορείς της πολιτείας να μην εφησυχάσουν και οι καταναλωτές να μην ξεχάσουν, όπως πολύ σύντομα θα ξεχάσουν και την συμπαθητική ΄΄ΠΕΛΑΓΙΑ``.
Το βασικό πρόβλημα της αλιευτικής διαχείρισης είναι η (μη) εφαρμογή του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου. Τα δυναμικά αλιευτικά εργαλεία (Μηχ/τες και Γρι-Γρι) δρουν ανεξέλεγκτα. Μικρά σε μέγεθος αλιεύματα αλιεύονται, εκφορτώνονται και διατίθενται στην αγορά χωρίς τον παραμικρό έλεγχο. Όλα αυτά βέβαια πραγματοποιούνται μπροστά στα μάτια μας, αλλά από την μία πλευρά η άγνοια (πολλές φορές ηθελημένη) των πολιτών και από την άλλη η έλλειψη και ανικανότητα των ελεγκτικών μηχανισμών, αλλά και η αδιαφορία (μικροπολιτικές) της πολιτείας, διαιωνίζουν την κατάσταση.
Αγαπητοί φίλοι της Greenpeace, φροντίστε ώστε οι Έλληνες καταναλωτές να ενημερωθούν για τα αλιεύματα ευρείας κατανάλωσης που βρίσκονται συχνά στο πιάτο τους. Δώστε τους να καταλάβουν με επιχειρήματα τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να αγοράζουν κάποια συγκεκριμένα είδη αλιευμάτων και ειδικά αυτά που είναι μικρού μεγέθους. Εξηγήστε τους με σαφήνεια τις ζημιές που προκαλούνται στα θαλάσσιο οικοσύστημα και στους πληθυσμούς των ψαριών από την αλόγιστη χρήση των δυναμικών αλιευτικών εργαλείων. Τέλος φροντίστε με κάθε τρόπο να ασκήσετε πίεση στους φορείς της πολιτείας, απαιτώντας την εφαρμογή κατά γράμμα της Κοινοτικής και Εθνικής αλιευτικής και Αγορανομικής νομοθεσίας.
Όλα τα παραπάνω όμως θα πρέπει να πραγματοποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε οι φορείς της πολιτείας να μην εφησυχάσουν και οι καταναλωτές να μην ξεχάσουν, όπως πολύ σύντομα θα ξεχάσουν και την συμπαθητική ΄΄ΠΕΛΑΓΙΑ``.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου