Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013

Απειλή για 15.000 αλιευτικά

«Με αφανισμό απειλείται η παράκτια αλιεία της χώρας, καθώς τα περισσότερα από τα 15.000 αλιευτικά σκάφη που αριθμεί κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός δραστηριότητας, εξαιτίας όμως των ψευδών στοιχείων που δήλωσαν στο παρελθόν και εξακολουθούν να δηλώνουν για την ιπποδύναμη των κινητήρων τους. Το υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε στους πλοιοκτήτες ότι ξεκινά τη διενέργεια ελέγχων για την πραγματική ιπποδύναμη των σκαφών, κάτι που έχει αναστατώσει τον κλάδο, ο οποίος μιλά για «επιδρομή» πολεμικού χαρακτήρα που θα οδηγήσει σε ολοκληρωτική καταστροφή την παράκτια αλλά και τη μέση αλιεία της χώρας. Το πρόβλημα έχει τις ρίζες του στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού αλιευτικού στόλου, που ξεκίνησε το 1981 με την είσοδο της χώρας στην τότε ΕΟΚ και ολοκληρώθηκε με την απογραφή του, το 1994, στα πλαίσια των ευρωπαϊκών μας υποχρεώσεων. Η απογραφή, που αφορούσε την ιπποδύναμη και τη χωρητικότητα των σκαφών, έγινε από μη εξειδικευμένους φορείς, με τρόπο πρόχειρο και... αδιαφανή. Η συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών δήλωσε πολύ μικρότερο αριθμό ίππων. «Τους έλεγαν ''μη δηλώσεις παραπάνω γιατί θα χρειαστείς άδεια ταχύπλοου, γιατί θα υποχρεωθείς να περάσεις από εκπαίδευση, ή ότι θα φορολογηθείς παραπάνω''», υποστήριξε στο «Εθνος» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιοκτητών Παράκτιων σκαφών, Δ. Κοτσόριος.» (Βλ. σχετικό άρθρο..). 

Το πρόβλημα με τις ψευδώς καταχωρημένες/δηλωμένες ιπποδυνάμεις των επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών είναι γνωστό εδώ και χρόνια και αποτελούσε κοινό «μυστικό» μεταξύ των αρμοδίων φορέων της πολιτείας και των επαγγελματιών αλιέων. Δεν χρειάζεται κάποιος να έχει τις απόλυτα εξειδικευμένες γνώσεις για να αντιληφθεί ότι ένα 10μετρο σκάφος με μηχανή 10 ΗΡ είναι σχεδόν αδύνατο να ανταποκριθεί στον δύσκολο ρόλο του (μεταφορά πληρώματος, αλιευτικών εργαλείων και αλιευμάτων, πλεύση κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες, κ.λ.π.). Είναι γελοίο να λαμβάνει ένα αλιευτικό σκάφος μήκους άνω των 20 μέτρων ειδική άδεια απόπλου για τα Διεθνή ύδατα και τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του να αναφέρουν ότι η μηχανή του είναι μόλις 60 ΗΡ!!! Απλώς μέχρι σήμερα οι αλιείς έκαναν την δουλειά τους αναίμακτα και οι αρμόδιοι πολιτειακοί φορείς κορόιδευαν - τουλάχιστον έτσι νόμιζαν - τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. Τώρα όμως που έφτασε ο κόμπος στο χτένι και υπάρχει κίνδυνος να χαθούν κάποιες άδειες αλιείας είμαι πολύ περίεργος να δω πως ο αρμόδιος υπουργός σκοπεύει να χειριστεί το θέμα, καθώς μικροπολιτικά παιχνίδια του παρελθόντος δεν περνάνε πλέον εύκολα στην ΕΕ αφού επιτέλους μας πήραν χαμπάρι. 
Αυτό όμως που μου κάνει μεγαλύτερη εντύπωση είναι τα λεγόμενα του Προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας, ο οποίος πιστεύοντας προφανώς ότι απευθύνεται σε αδαείς ή ηλίθιους, αναφέρει «..το πρόβλημα ανακινείται σήμερα χωρίς λόγο και χωρίς ουσία, αφού η παραπάνω ιπποδύναμη δεν σημαίνει και παραπάνω αλιεύματα». Το γεγονός ότι η ιπποδύναμη συνδέεται άμεσα με την ικανότητα πλεύσης του σκάφους σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, την πρόσβαση σε περισσότερα και ίσως απομακρυσμένα αλιευτικά πεδία, την μεταφορά περισσότερων αλιευτικών εργαλείων και ενδεχομένως πληρώματος ϊσως να μην συνδέεται πάντα με αξιοζήλευτες ψαριές, αλλά σε κάθε περίπτωση μεγαλώνει την αλιευτική ικανότητα/προσπάθεια του σκάφους με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη άσκηση πίεσης στο θαλάσσιο περιβάλλον και τα αλιευτικά αποθέματα. Αυτό όμως είναι κάτι που το γνωρίζουν όλοι οι επαγγελματίες αλιείς και βεβαίως και ο Κος Ταουλτζής...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου